Tansaania: Zanzibari jambo
detsember 2008 - jaanuar 2009
Ida-Aafrikat avastamas
Millest unistab
põhjamaa inimene poristel talveõhtutel, kui möödunud on taas järjekordne
valgusevaene lumetu päev tinahalli taeva all?
Suure
tõenäosusega säravast päikesest, helesinisest läbipaistvast mereveest, mis
loksumas säravvalgel rannaliival ning ookeani kohal kaarduvatest lopsakatest kookospalmidest.
Zanzibaris on
kõike seda ja oluliselt rohkematki. Asudes geograafiliselt India ookeani
musoontuultest kantud kaubateede ristumiskohal, on Zanzibar unikaalne kooslus
kolme täiesti erineva regiooni – Aafrika, Araabia ja India, mõjutustest.
Paraku kõige
vähem, mida islamiusulisest Zanzibarist leida, on Aafrika ise. Olles olnud
pikka aega Araabia sultanite mõjuvõimu all, on tegemist pigem justkui
araabia riigiga. See huvitav kultuuride kompott on kujundanud saarel välja täiesti
ainulaadse Zanzibari kultuuri.
Zanzibar on
Swahiili keele sünnikoht, ja just siit on ta levinud üle kogu Ida-Aafrika ning
saanud kogu regioonis nö lingua frankaks.
Siin on oma muusikastiil Taarab, mis
on tekkinud Araabia, India ja Afro mõjutustest. Eriti eksootiliseks teeb
Zanzibari siinne Unesco kaitse all olev vanalinn Stone Town, mis oma arhitektuuris õhkab koloniaalajastut ja viib
mõtted linnulennul paarsada aastat ajas tahapoole.
Maandusime
Zanzibari lennujaamal vana aasta viimasel päeval, kella üheksa paiku õhtul,
troopiline niiskus ja jambo (tervitus!)-hüüded tervitamas lennukiuste avanedes.
Teekond vanalinna kestis siit vaid mõned kümned minutid. Sama kiiresti kaob ka
taju selja taha jäävast mandri -Aafrikast.
Jõulud ja
aastavahetus ei ole kohaliku zanzibaarlase jaoks teema. Seda ei ole siin kunagi
oluliseks peetud. Turismindus on teinud tänaseks siiski oma töö ning nii
mõneski kõrtsus mürtsus uut aastat oodates vali muusika. Asutasime end sisse
vanalinna servas olevasse india restorani ja kui kella poleks vaadanud, poleks aimugi
saanud uue aasta saabumisest.
Vanalinn on
imeline - kitsad korrapäratute labürintidena kulgevad tänavad, araabia stiilis
raudsepistustega ja puitnikerdustega uksed,
erinevate mõjutustega koloniaalaegne arhitektuur ja selle keskel
sagivad ja lärmakalt äri ajavad araabiapärased zanzibaarlased ise. Nautisime aasta
esimesel päeval jalutuskäiku nendel tänavatel ja lasime swahiili köögil hea maitsta.
Suurem osa
turistidest liigub lennujaamast aga koheselt edasi, eelkõige Nungwisse, mis
jääb peasaare põhjatippu. Vaated on siin tõesti idüllilised - postkaardiliste
merevaadetega kümneid kilomeetreid mõlemas suunas kulgev säravvalge liiva ja palmidega
palistatud rannariba. Sama kaugele kui ulatub rand, ulatub paraku ka turismitööstus
kogu sinna juurde kuuluvate bangalode, kaupluste alleede ning muude
turistilõksudega.
See mida siin
täna kahjuks enam ei leia, on energiast ja elurõõmust pakatavad
seljakotirändurid. Kunagine packpackarite paradiis on turismitööstusele jalgu
jäänud ning siinne hinnatase kipub juba ületama meie kodumaistki.
Turismindus on
alati kahe teraga mõõk. Ühelt poolt toob see sisse raha ning loob kohalikele
uusi töökohti. Teisalt, aga teadagi jõuab vaid vähene osa rahast laiemate
hulkadeni ning kõige rohkem on kahjustumas kohalik kultuur ise. Üha rohkem kutsutakse siin ellu
üritusi ja luuakse teenuseid, mis ei ole kooskõlas siinsete traditsioonidega.
See omakorda tekitab pingeid ja kui siia juurde lisada islami religioon, siis
ei ole ka uudiseks aegajalt toimuvad pommiplahvatused vanalinnas ja selle
ümbruses.
Tänu oma kirevale
ajaloole on Zanzibar alati mandri Tansaaniast eristunud. Seepärast pole ka ime, et
alates 1964-ndast, kui saarestik peale sultanivõimu verist kukutamist mandri
osaga ühendati, on siin alati iseseisvuspüüdlused teemaks olnud. Olukorda ei
leevenda ka tõsiasi, et Zansibaril on oma lipp ja president. Ka riigi nimi,
Tansaania, on tekkinud mandri ja saarestiku nimetuste (Tanganika ja Zanzibari)
kokkuliitmisel.
Karibu tena! (Tere
tulemast tagasi!) hüüdsid kohalikud kui meid seljakottidega lennujaama poole
minemas märkasid!