Jamaika, no problems...
märts 2007
Kesk-Ameerika ja Kariibid
… oli hoolikalt värviga seinale maalitud, kui Kingstoni lennujaamas
maandusime. Riigi tunnuslause, mis on teravas vastuolus reisiraamatutes
kirjeldatuga, on siiski siiani vett pidanud, kuid igaks juhuks tasub
siinkohal kolm korda lauale koputada.
Saabusime puude ja vee maale (pärismaalaste Arawaki indiaanlaste
nimetus Jamaika kohta on Xaymaca, mis tähendab "Land of wood and
water") pühapäeva õhtupoolikul, peale kahepäevast lennumaratoni
Euroopast läbi Toronto Kingstoni.

Seoses Kriketi maailma meistrivõistlustega, mille avamine meie
saabumispäevale langes, oli lennujaamas tavapärasemast rohkem rahvast.
Sellegipoolest saime aga oma toimetused passikontrollis ja tollis
siiski nobedalt joonde. Kriketi MMi on Jamaikas oodatud ja
ettevalmistatud aastaid. Kohalikud loodavad suuri turistide hordasid ja
positiivset kajastust maailma pressis.
Otsustasime esimesed päevad veeta pealinnas Kingstonis kuigi Lonely
Planet hoiatab mitmeid kordi turvalisusprobleemide eest. Statistika
kohaselt pandavat siin toime ca 75% riigis toimuvatest kuritegudest,
mis tahendab keskmiselt kahte vägivaldset surma päevas. Seda
peaasjalikult siiski vaid getodes.
Võtsime lennujaamast takso ning liikusime mööda kitsast poolsaare riba
tuledesäras linna poole. Õhtu oli juba hämar ning nähtavus ei olnud
enam kõige parem. Sisenesime läbi vaesemate linnaosade, mida oli ka
igal sammul näha ja tunda – vineertahvlitest ja plekitükkidest kokku
klopsitud majad kahel pool teed ning tugev mürtsuv muusika vibreerumas
üle kogu kvartali. Mida rohkem sisemaale, seda esinduslikumaks muutusid
ka ümbritsevad majad, kuni lõpuks no jõukamatesse elurajoonidesse
jõudsime. Üks asi jäi siiski silma kriipima. Majad olid kõik
ümbritsetud kõrgete betoonmüüridega, mis meenutas vägagi Johannesburgi
tänavaid Lõuna Aafrika Vabariigis nii, et mööda tänavat liikudes
viibisid justkui rennis, kahel pool pikad betoonseinad. Eks see kõneleb
iseenda eest. Turvalisuse tagamine on eelkõige ikkagi igaühe enda asi.
Jõudsime lõpuks reisiraamatust väljavalitud külalistemajja Mikuzi, mis
osutus igati õdusaks ning koduseks peatuskohaks. Sõna Mikuzi tuleneb
kohalikust Patoisi inglise keelest, mis on inglise keeli „I'm cozy" ja
vaastas ka igati tegelikkusele. Peagi selgus ka hoolikalt disainitud ja
maitsekate maalidega kaunistatud interjööri tagamaa. Perenaine Valeria
on sisustusarhitekt ning tema poeg New Yorgis õppinud kunstnik. Nii, et
kõik siinne on ka oma kätega tehtud.

Külalistemaja pidajanna Valerie osutus vaga säravaks naiseks, kes tegi
meile esimese ohtu jooksul ülevaate riigi ajaloost. Vedelesime
majaesisel terrassil koos vesteldes hiliseid õhtutunde ning libistasime
kohaliku õlut „Red Stripe".
Nagu enamus Ladina-Ameerika ja Kariibi mere saarte ajalugu, on ka
Jamaika ajalugu mõjutatud ja kujundatud Euroopa kolonisaatorite poolt.
Põliselanikud Arawaki indiaanlased said siin rahus elada vaid 15-nda
sajandini, kui saare pinnale astus esimene Euroopa turist – Christopher
Columbus. Peale seda polnud enam miski endine. Hispaanlased võimutsesid
siin poolteist sajandit ning seejärel liikus võim järgmiseks kolmeks
sajandiks inglaste kätte. Iseseisvus saavutati 1962-al aastal.
Kohalikud pärismaalased surid eurooplaste poolt toodud haigustesse,
mille vastu neil immuunsus puudus. Need aga asendati vaga kiiresti
orjadega, mida hakati massiliselt sisse vedama peale suhkruroo
kasvanduste rajamist. See oli nii tulus äri, et selle kohta kujunes
välja lausa oma väljend „Rikas nagu Lääne India plantaator". Jamaika
oli peamiseks orjade jaotuspunktiks. Igal aastal saabus siia kümneid
tuhandeid orje, kellest suurem osa teistesse Kariibimere
lähipiirkondadesse edasi eksporditi. Peamiselt toodi orje Aafrika
Läänerannikult, hiljem toodi tööjõudu sisse ka Aasiast. Nõnda on
Jamaika rahvus segu Aafrikast ja Aasiast. Jamaikalased on pööranud
selle oma tugevuseks ning seetõttu on ka riigi vapikirjaks "out of many
one people".

Esmaspäeva hommik võttis meid vastu särava paikesepaistega, mis otse
meie magamistoa akna sisse säras. Tegime kiire hommikusöögi, võtsime
oma kaks asja ning suundusime Bob Marley majamuuseumi.
Mulje oli igati positiivne. Tuline giid suutis iga pildi juures
lauluviisi üles võtta ja kui jõudsime fotoni, kus oli peal Marley saja
tuhande pealine Milanos toimunud kontsert, osutas ta oma peene
sõrmekese foto keskele inimmassi kohale ja ütles, et siin on tema.
Aasta siis oli 1980. Maja tuur sisaldab endas reggae kuninga kodu
vaatamist, tema lemmikpuu all istumist, stuudiokülastamist (kus talle
üritati atentaat teha ja kuuli auk on siiani seina sees). Tunnine tuur
lõppeb kinosaalis, kus saab vaadata staari elust vandatud pooletunnist
filmi. Olemine on vaga ehe ja ilma CDsid kaasa ostmata on selgelt kurb
lahkuda. Muusika on äärmiselt oluline osa Jamaika identiteedist ja vast
üks väheseid asju, mis on tõeliselt Jamaikale ainuomane. On ju siin
sündinud mitmed maailmakuulsad muusikastiilid. Lisaks reggaele ka Dub,
Ska ja palju muud. Bob Marley oli see, kes Jamaika muusika läbi reggae
maailmakaardile tõi. Temaga seostuvad lisaks ka kaks teist koloriitset
teemat – rastafarianism ning marihuaana.

Rastafarianism sai hoo sisse eelmise sajandi kolmekümnendatel ning
saabus siia Etioopiast. See oli rahvusliku iseteadvuse kasvuga seotud
aeg. Rastafaarid peavad ennast jumala poolt valitud rahvaks (Kas pole
tuttav?) ning usuvad armastuse jõusse. Rastafaaride kõige
tunnuslikumaks jooneks on mõistagi pikkade pulstunud juustetortidena
alla rippuvad rasta patsid ning neid kohtab kõikjal tänavapildis, mis
ei tahenda alati, et tegemist hingelise rastafaariga.
Nad leiavad, et ganja (marihuaana kohalikus keeles) tarvitamine
annab võimaluse suhelda jumalaga ning siit tuleneb tõenäoliselt ka
selle väga lai tarbimine, hoolimata et see on seaduslikult keelatud. Ka
Bob Marley, kui maailma tuntuim rastamees, oli kirglik ganja tarbija
ning see ta ka väga noorelt hauda viis.
Jamaika on religioosne maa ning hoiab kirikute arvult ruutkilomeetri
kohta esikohta maailmas. Üllatusena on valdav osa ühiskonnast siiski
kristlased (80%).
Bob Marley majamuuseumiga tutvunud, suundume edasi Port Royalisse, mis
asub ca 30 km pealinnast eemal, kunagises Inglise merevae baasis ning
mis hiljem Kariibi piraatide poolt üle võeti. Just meie saabumise auks
oli seal lähedalasuvas kuluhunnikus tulekahju süttinud ja sealt tõusev
suits ja huilgavad tuletõrjemasinad andsid olemisele vaid autentsust
juurde. Vaatamata tulekahjule ja levivale vinguhaisule kasseeriti sisse
täissumma. Kindlus ise on paljuski hävinenud ca 300 a tagasi toimunud
suures maavärinas ja kohati on ta osaliselt maa sisse vajunud.

Sellegipoolest tasub see üle vaadata. Eriti huvitav on selle
piirkonnaga seotud ajalugu, peaasjalikult piraatidega seotu. 17-nda
sajandi lõpupoole, kui Britlased olid pidevalt lahingutes Prantsuse ja
Hispaaniaga, hakkas Inglismaa sponsoreerima üksikuid kaaperlaevade
kapteneid, hävitamaks vaenlaste laevu ja linnasid. Selline tegevus
kogus hoogu ning muutus iseseisvaks kontrollimatuks jõuks kogu Kariibi
merel, keskusega Port Royalis. Kes ei oleks kuulnud midagi piraadist
Blackbeard (tegelik nimi oli Edward Teach). Mees terroriseeris oma
ohvreid, kandes hõõguvaid süütenööre oma pulstunud habemes ja juustes.
Reisiraamat hoiatab siinjuures: ära seda kodus enda peal proovi! Samas
Port Royali läheduses oli kunagi raudvardasse üles riputatud, teistele
õppetunniks, kurikuulus 'Calico Jack' Rackham, kes sai tuntuks oma
kiindumusest sits aluspesu ja rummi vastu. Mees leiti Jamaika
lõunakaldal aega veetmas koos kahe verejanulise kõrilõikajaga, kes
hiljem osutusid ülemeelikuteks naispiraatideks. Mõlema naise, Mary
Readi ja Anne Bonny'i, elud säästeti, kuna nood osutusid olevaks
lapseootel.
Justkui jumala karistusena toimus 1692 aastal Port Royalis massiivne
maavarin, mille tulemusena vajus suurem osa linnast vee alla viies
endaga kaasa kolmandiku elanikkonnast (üle 2000-nde inimese).
Kohalik giid teadis rääkida, et kunagi on Jamaika valitsusel kindel
plaan siia merepõhja klaasist läbipaistvad tunnelid ehitada, et
huvilised saaksid merealuseid varandusi vaatama tulla. Merepõhjas
pidavat väidetavalt olema palju piraadilaevu koos täislastiga pardal.

Tänane Port Royal koos oma ümbrusega on väike uinuv kaluriküla, mille
endist hiilgust meenutavad vaid veel mõned piraatide stiilis kujundatud
söögikohad. Kunagised armutud kõrilõikajad on nüüd kõik romantilisteks
kangelasteks muutunud.
Võtsime suuna uuesti linna poole. Palusime taksojuhil Kingstonis
väikese linnatuuri teha. Tutvusime all-linnaga ning suundusime lääne
poole, kus vastavalt reisiraamatule seisab kirjas: Seda piirkonda peaks
võimalusel kindlasti vältima. Autos istumine tundus siiski turvaline,
kuni taksojuht ühtäkki mõista andis, et nüüd on tal aeg otsa saanud
ning vaja kiiresti naisele toole järgi minna. Kuna väljumissoov meil
siiski puudus, siis leppisime peale mõningasi läbirääkimisi taksojuhiga
kokku, et oleme meeleldi nõus koos tema naisele vastu minema. Tee viis
Portmoresse, mis ostus kohalikuks eliitlinnakeseks. See oli justkui
väike Ameerika küla - kitš täies hiilguses: shopping mallid, Burger
King, KFC jpm kõrgumas uue aja kirikutena keset ümbritsevat vaesust.
Teise päeva õhtuks oli Kingstonile ja ümbruskonnale ring peale tehtud.
Istusime viimast õhtut Mikuzi võõrastemaja perenaisega maja
esiterrassil ning panime paika järgmise päeva plaane. Pidime valima,
kas liikuda Montego Bay suunas mööda põhja- või lõunakallast. Põhjas on
troopika ja lõunas kõrbelisemad alad. Kuna meie perenaise elamine oli
aga saare põhjaosas siis otsustasime selle suuna ette võtta.
Teekond põhjakaldale kulgeb üle mägeda. Valdav osa Jamaika
siseterritooriumist on mägine ning seetõttu võivad suhteliselt
lühikesed vahemaad võtta arvestatavalt aega, kuigi suuruselt on riik
vaevalt neljandik Eesti territooriumist. Kitsad kurvilised teed
meenutavad kohati ameerikamägesid. Kuid seda korvab meeletult ilus
troopiline taimestik. Juba Kingstoni piirest valjudes muutub loodus
kiiresti äärmiselt lopsakaks. Saare keskpaigas tegime peatuse sildi „
Botaanika aed" juures. Selgus, et ainsaks erinevuseks muust loodusest
on vaid see, et siin on muru puude vahel ära niidetud ning saab
vaevatult troopiliste puude ja taimede vahel ringi liikuda. Sarnases
botaanika aias kulges ka meie edasine tee kuni põhjarannikuni välja.
Lõunaks olime jõudnu Port Antoniosse, mis on kunagi suurim banaanide
ekspordi sadam Jamaikal.
Täna peatuvad siin mõneks tunniks suured kruiisilaevad ja liiguvad siit edasi järgmistele Kariibi mere saartele.
Meie peatuskoht, Mikuzy, asus aga linnast väljas Kariibi kaldal
väikesel rannal. Majake, mille rentisime oli imeilus, kolme toa ja
köögiga. Valeria oli siin oma parimad sisekujunduse oskused mängu
pannud ja tulemus oli nauditav. Soovitame kõigile, kel siiakanti soov
tulla. Külakesed on mööda Kariibi mere kallast täis tipitud, kuid kuna
turiste on suhteliselt hõredalt, siis ei ole maaelu kuhugi kadunud.
Ujumine sada meetrit sügavas Blue Holes on omaette kogemus.
Paarikümne sentimeetrini kiht veepinnast on allikakülm, sealt allapoole
lausa supp, nii et liigud pidevalt külma ja sooja tsoonis.

Eraldi vaatamisväärsustena pakutakse siinkandis ka kõiksugu Hollywoodi
tegelaste villasid ja piirkondi, kus mõni eksootiline film vändatud
nagu näiteks „Coctail", Tom Cruisega peaosas jpm. Neid sulelisi ja
karvaseid jätkub siin kõikjale.
Kogu rannaala on ümbritsetud tiheda troopikaga ja metsad on täis
eksootilisi linnuhääli. Metsloomadest on siin vaid sisalikulised nii et
liikuda suht ohutu. Sama ei saa aga öelda ujumise kohta, sest kaugemal
korallide juures pidavat elama haid. Samas teatavad kõik kohalikud, et
enam ammu ei ole rannal haisid nähtud nii et väikse südamevärinaga,
kuid ujumas käiakse siiski üsna usinalt.
Eriti uhkete tegelastena võib siin kohata kohalikke, kes end
Maroonideks nimetavad. Maroonid vabanesid orjusest juba 17-ndal
sajandil, põgenedes mägedesse ja võideldes seal tulemuslikult oma
iseseisvuse eest inglaste vastu. Nende tegelik asuala on Blue Mountain
mägedes, kus kasvatatakse vaid Jamaikale ainuomast samanimelist
kohviuba.

Neljapäeva
hommik võttis meid vastu troopilise vihmasajuga. See ei olnud lihtsalt
vihm, vaid nagu veemüür mis ühtlase joana üle maa valgus. Olime
põhjakalda idapiirkonnaga juba piisavalt tutvunud ning otsustasime
hoolimata paduvihmast edasi liikuda Ochio Riosse. Kuna otse bussi
polnud, siis liikusime linnast linna, kokku nelja sõiduvahendiga ning
paari tunni pärast olime päral. Juba linna sisenedes sai selgeks, et
oleme lähenemas Jamaika turistipiirkonnale. Just meie saabudes oli
sisenenud siia üks paljudest kruiisilaevadest ning muidu pea
sajaprotsendiliselt mustavärvilisse tänavapilti oli prussakatena
valgumas valged ülekaalulised kruiisituristid. Vahelduseks oli sellel
ka üks positiivne külg - me ei olnud enam ainukesed valged tänaval ja
meie suunas osutatav tähelepanu polnud enam nõnda aktiivne. Seda ei
kestnud siiski kauaks. Sama kiiresti kui nad tulid, olid nad ohtu
hämaruses ka kõik kadunud.
Käsitööturul tundsime kohalike käest huvi äri edukuse kohta ning meile
üllatuseks oli tagasiside vagagi pessimistlik. Kuigi ühest küljest
peaksid jõukad ameerika turistid olema tõhusaks sissetulekuallikaks,
siis kohalike taskusse jõuab siiski vähe. Suurem osa sõidutatakse otse
laevalt kohalikku supermarketitesse, kust nood üsna arva oma raha
mujale viivad. Kohaliku turukaupmehe sõnutsi plaanivat nad selle vastu
juba protestiaktsioone. Niipalju siis tööstusharust, mida kuulutatakse
riigi number üks sissetulekuallikaks.
Meie aeg Jamaikal hakkab tasapisi otsa saama. Eile liikusime edasi meie
viimasesse peatuspunkti, Montego Baysse – all inclusive hotellide
sünnikohta ja Jamaika turismitööstuse epitsentrisse. Rõhuvale enamusele
turistidest tähendabki vaid see koht siin Jamaikat. Rand täis
palistatud baare ja korvulukustav reggae kõikjal on see, mis siit
linnast meelde jääb.

Uuh, nahk juba leemendab, sest väljas on palav ja sees lehvitab vaid
pea kohal undav tuulik seda sooja õhku ringi. Alles hommikul tuli vihma
nagu oavarrest ja meil oli raskusi isegi paari meetri edasiliikumisega
selles vihmakardinas. Homme varahommikul stardime Kingstonisse ja sealt
edasi juba Kuuba pealinna Havanasse!
Kuulmiseni,
Aive ja Andrus
Montego Bay, Jamaika 18.03.07