Iraan
november 2016
Reis ümber Pärsia lahe
Ajalugu teab vähe rahvaid, kes on loonud nii palju impeeriume, kui seda
on teinud iraanlased. Nende
suurriiklikud püüdlused pole senini kuhugi kadunud. Iraan on endiselt üks
mõjukamaid riike Lähis-Idas ning unistab jätkuvalt oma suurimast impeeriumist –
Ahhemeniidide suurriigist, mis kunagi ulatus
Induse kallastelt kuni Etioopiani välja. On tähelepanuväärne, et sel ajal elas impeeriumis pea pool kogu maailma
rahvastikust. See võimas ajalugu toidab iraanlaste eneseusku ja ihalust endise
suurriigi järele senini. Eriti kujundlikult väljendas seda meile meie autojuht
Mehdi, kes painutas oma näpud kõigepealt
suurde rõngasse, väljendades nii Iraani kunagist suurust ja nihutas need
seejärel väikeseks vaevumärgatavaks ringikeseks ning seejuures nukralt sõnades:
Iraan täna - nii väike, nii väike. Ja seda kõike hoolimata faktist, et ka
tänapäevane Iraan on suuruselt kolm korda sama suur kui Prantsusmaa. Kõik on
suhteline.
Ahhemeniidide impeeriumi eelkäiaks oli hiilgav Eelami tsivilisatsioon,
millega tutvusime Lääne-Iraanis, külastades Shushi, Choga Zanbili ja
Shoushtarit. Ajaühikuks ei ole siin kandis enam mitte sajandid, vaid aastatuhanded. Kõik, mis jääb alla
tuhande aasta, tundub ajaloo peatüki mõistes kui poisike. Eelamite parimaks
säilinud arhitektuuriliseks saavutuseks
loetakse Choqa Zanbilis asuvat tsikuraati ehk astmikpüramiidi, mis pühendati
peajumalale Inshushinakile. Tsikuraati mudatellistele kirjutatud tekstid on pea
neli tuhat aastat vanad. Asudes keset tühja künkalist välja, jätab püramiid
väga võimsa mulje. Ka teekond sinna on ettevalmistavalt eriline – kulgedes läbi
suhkrurookasvanduste ja sealsete kontrollpunktide.
Siit kuuekümne kilomeetri kaugusel asuv Shush oli oluline Eelamite
linn, mis loodi 4500 aastat tagasi. Linn põletati maha asüürlaste poolt ning
tõusis uuesti nö tuhast 2500 aastat tagasi, kui Darius Suur tegi sellest oma
impeeriumi talvepealinna. Sellel ajal oli ta olnud oma suursugususelt
samaväärne Persepolisega, kuigi tänaseks on sellest vähe jälgi alles jäänud.
See-eest Persepolis, mis vallutati ja hävitati (330 aastat enne Kristust)
Aleksander Suure poolt, on täna märgatavalt paremas konditsioonis. Persepolis
on pärslaste tõeline au ja uhkus, kehastas üheaegselt nii Ahhemeniidide
impeeriumi suurimat tõusu kui ka langust. Linna algne nimi oli Parsa, mis
tähendab pärslasi, aga muule maailmale on see saanud tuntuks läbi kreeka keelse
nime Persepolis, tähendades pärslaste linna. Tänini säilinud monumentaalsed
trepimademed ja imposantsed sambad jätavad väga-väga uhke ja aukartustäratava
tunde.
Kui sisenesime linna, küttis kuumav päike otse lagipähe. Selline kuumus
võtab sammu aeglasemaks ja sunnib kõrgete sammaste vahelt varju otsima. Persepolise varemed on hästi konserveeritud
ning siin korraldatakse ka suursuguseid ajaloolisi vaatemänge koos võimsa pildi
ja heliga. Kohapealt saab osta suursuguse raamatu, kus läbipaistvaid kilelehti
olemasoleva foto peale asetades, saab hea ettekujutuse kunagist hiilgusest.
Kuna Persepolis oli ka zoroastrite usundi pealinn siis saab kohapeal lasta
endale teha ka Faravahari kujutisega ning koos tolleaegsete tähtedega
kirjutatud oma nimelise kaelakee.
Persepolise lähistel asub Iraani kultuuri pealinn Shiraz. Kaasaegse
linnana on Shiraz kindlasti üks ilusamaid Iraani linnasid. Avarad bulvarid,
madalam hoonestus ja rahulikum liiklus (eriti võrreldes Teheraniga) annab
siinsele elu-olule inimlikuma mõõtme. Linn oli ka aastatel 1750 – 1800 Kharim
Khani poolt riigi pealinnaks kuulutatud, tema nimeline tsitadell ehib linna
keskust tänini.
Siin samas kõrval on ka bazaar, mis oli
meie Iraanis nähtutest oma kõrgete ja kaunistatud avarate võlvlagedega
kindlasti kauneimaid. Eriti positiivne on see, et ajaloolistel basaaridel leiab
tõesti vaid kohalikku käsitööd – virnades kuulsaid Pärsia vaipu, idamaiste
mustritega keraamikat, kaameli luudele maalitud ajaloolisi miniatuure, kirevaid
tekstiilkangaid, eksootilisi vürtse ja
palju muud. Ilmetud ja odavad Hiina kaubad ei ole siia veel tunginud. Neid
leiab aga lademates muidugi igapäevases tänavakaubanduses.
Saabusime Shirazi šiia moslemitele väga olulisel usupühal, mida
nimetatakse Arba’eeniks. Püha toimub igal aastal 40 päeva peale Ashurat, mil
mälestatakse Muhamedi lapselapse Imam Hussaini märtrisurma Karbalas (mis asub
tänases Iraagis ja on ühtlasi ka tõsiusklikutepeamiseks palverännaku sihtkohaks).
Sellega seoses oli kogu linn leinameeleolus, tänavad kaetud mustade
leinalippudega ning inimesed käisid usinamalt mošeedes palvetamas. Kuna pühadeaegsete
palvuste ajal turiste mošeedesse ei
lastud, siis leppisime Sah Cheraghi mošee-mausoleumi välise ilu ja kauni
sisehoovi nautimisega. Väljak oli tihedalt täis mustades toonides hidžaabi
kandjaid ning kohati ainsate
turistidena, olime vaatamisväärsuseks omaette. Eriti väike Laura, kellega iga
teine soovis ühispilti teha.
Järgmise päeva varahommikul käisime vaatamas Nasir-al-Molki mošeed, mis
on rahvasuus tuntud Roosa mošeena. Kauni
roosa tooni annavad läbi vitraaž- akende mošee sisemusse langevad hommikused
päikesekiired. See on imeline vikerkaarevärviline vaatepilt.
Shirazi poeetilisusele annavad värvi veel juurde muidugi siinsed kuulsad
poeedid Hafez ja Sa’di. Nende hauad on lausa nö kohustuslikud
vaatamisväärsused. Iraanlastel on ütlus, et iga iraanlase kodu peab omama
vähemalt kahte asja – esiteks koraani ja teiseks Hafezi luuletusi. Hafezi
romantilises luules olid kesksel kohal armastus ja veinid. Viimase osas on seos
ka ilmne - Shirazi viinamari on saanud oma nime ja alguse
just siit. Kahjuks on tänaseks sellest järgi jäänud vaid nimi, sest alkohol on
moslemi jaoks teadagi saatanast ning siin võib igaüks sellest vaid unistada.
Või nagu ütlevad kohalikud usumehed mullad: Hafez ei pidanud veinist rääkides
silmas alkoholi, vaid ikka jumalat.
Kuulsatest poeetidest rääkides, ei pääse kindlasti mööda kümnendal
sajandil elanud Ferdosist, kes on tuntud Iraani rahvuseepose Sahname kirja
panijana. Eepost tuntakse ka Kuningate raamatu nime all ning kuigi kirjutatud
islami perioodil, jutustab ta siiski islami eelsest perioodist. Sahname on
olnud iraanlaste rahvusidentiteedi põhikujundajaid.
Teine oluline mõjutaja, mis on mänginud väga olulist rolli iraanlaste
mõtteviisis, on Zoroastrism, mis oli juhtivaks usundiks iidsetel Iraani aladel
ennem Islami tulekut. Sellega õnnestus meil kõige lähemalt kokku puutuda
Yazdis. Zoroastrismi teeb põnevaks tõsiasi, et seda peetakse maailma esimeseks monoteistlikuks usundiks,
mis on väidatavalt enim inimkonda ja teisi religioone mõjutanud usund. Selle
mõju võib näha nii judaismis, kristluses, islamis kui ka budismis. Zoroastrismi
rajaja oli prohvet Zoroaster, kes elas 3000-3500 aastat tagasi. Zoroastrite
jumalaks on Ahuramazda – kõikvõimas nähtamatu jumal. Ning kuna Ahura Mazdal
pole ei sümbolit ega ikooni, mille suunas palvetada, siis palus ta, et
kummardajad palvetaksid teda tule suunas.
Yazdis külastasime Zoroastristide tuletemplit Ateshkadehi, kus saab
näha tuld, mis on siin põlenud katkematult viimased 700 aastat. Käisime ka
Zoroastrite vaikuse tornides, mida viimati veel 1960. aastal kasutati
Zoroastrite matusetalitusteks. Kuna Zorotraistid usuvad põhielementide – maa,
taevas, vesi ja taimed – puhtusesse, siis keelduvad nad oma surnuid matmast ja
kremeerimast, kuna see saastab maad ja õhku. Sestap viidi surnud
vaikusetornidesse, toiduks raisakotkastele. Tänapäeval maetakse lahkunud siiski
haudadesse, mis on ümbritsetud betooniga, vältimaks maa saastamist.
Yazdi vanalinn on väga eriline, koosnedes savimajakestest ja neid
ümbritsevatest savimüüridest. Linn on tervikuna UNESCO kaitse all ning siinsete
kitsaste savimüüride loodud labürintides on päris mõnus ka kuuma ilmaga jalutada.
Eriti vahvad on Jamehi mošee juurest hargnevad võlvlagedega tänavad, kus
hoolimata puhkepäevast, milleks Iraanis on reede, oli siiski ka üksikuid
kaupmehi oma toodangut pakkumas. Omamata esimese hooga mingitki soovi midagi kaasa
osta, suutsime me sõbruneda ühe kurdi päritolu sõbraliku kaupmehega, kes meile
lõpuks kaks imeilusat Qashqai hõimu rahvamustrites kaasavarakotti maha müüs. Need
on tõesti erilised – rahvusmustrites kangastelgedel kootud kottidel on külge meisterdatud nahast käepidemed
ja pandlad. Qashqaid (kes on nime andnud ka tuntud Nissani linnamaasturile) on
turki keelt kõnelevad nomaadid, keda hiljem kohtasime ka mitmel korral teel
Shirazist Shoushtari.
Kuna november tähistab siin sisuliselt turismiperioodi lõppu, siis
turistidega sel perioodil siin pea üldse kokku ei puutu. Tõsi, ühte turisti me
Yazdis ootamatult ühe maja katusel ümbrust nautides siiski kohtasime. Kui
küsisime, kust ta pärit on.. tuli vastuseks üsna võõra aktsendiga: From Estonia!
Olime siiralt üllatunud ning nagu peagi selgus, siis oli tegemist hispaanlasest
Alfredoga, kes oli juba kaks aastat Eestis Tallinna Ülikoolis IT alase
programmi raames töötamas. Arvestades, et Hispaanias oli veel mõnda aega tagasi
töötus noorte hulgas pea 50%, siis oli Eesti talle suurepäraseks võimaluseks.
Ning tagatipuks võimaldab sissetulek nüüd ka kaamose perioodil reisimas käia.
Igatahes oli meile suureks üllatuseks, et vaid kaks aastat Eestis elanud
rännumees identifitseeris enda elukohta juba Eestina:)
Yazdiga sarnast mudatellistest arhitektuuri, aga mõõtmetelt oluliselt
väiksemat ja omapärasemat, saime kogeda veel ka Kashani ja Isfahani vahele
jäävas 1500 aasta vanuses Abyanehi
külas, mis asub mäe jalamil 2,3 km kõrgusel merepinnast. Külale on
iseloomulikud punased mudatellistest müürid ja võreakendega majad ning
kohalikud kirevad rahvarõivad, mis ülejäänud riigis vaid mustades riietes naiste
kõrval värskendavalt silma torkasid. Küla üks keskseid kohti on zoroastristide
tuletempel, mille asemekohal oli kohalik ka käsitöölavka avanud. Küla majakeste
ustel võib märgata kahte erinevat kuju koputeid (ja nagu hiljem selgus, siis on
see nii enamikes kohtades Iraanis). Vasemal uksetiival pikk ja peenike ning
paremal ringikujuline koputi. Mõlemad teevad erinevat heli ning mõeldud
selleks, et eristada, kas ukse taga on koputamas mees või naine. Kumb millisele
sugupoolele kuulub ei vaja siinjuures tõenäoliselt selgitamist :) Sellise
lahendusega saavad lahendatud soovimatud olukorrad, sest võib ju vaid ette
kujutada moslemi naise jaoks kohutavaimat hetke, kus lähed ust avama ilma, et
pea oleks rätikuga kaetud ja sisse soovijaks on hoopiski võõras meesterahvas.
Naise ilu on siin riigis mehe omand ja ei kuulu teistele eksponeerimiseks. Seda
enam, et naise juustes pidavat olema eriliselt särtsuv elektriline energia, mis
mehi teatavasti pööraseks teeb:)
Peale Abyanehi avastamist tegime veel põike Natanzi, mille läheduses
asub riigi suurim uraani rikastamise tehas ning millest andsid märku ka mitmed
militaarpostid õhutõrje kahuritega. Meie tutvusime siiski vaid kohaliku Jamehi
mošeega, millele on iseloomulik hästi kõrge ja saleda joonega minarett. Laurale
pakkus aga minaretist enam rõõmu mošee kõrval olev laste mänguväljak, kus sai
üle pika aja korralikult kiikuda ja liugu lasta. Lisaks saime kohaliku meistri
käe all esmakordselt süüa ka tõeliselt head ning värskelt valmistatud sultani kebabi
koos sibula, grillitud tomati ja kohaliku jogurtiga.
Iraani suurimaks turismimagnetiks peetakse aga muidugi Isfahani. See
imeilus linn oli 17.sajandil Safaviidide
impeeriumi keskuseks. Vaatasime üle Imaami väljaku, bazaari, Jamehi mošee,
Armeenia kvartali ja Isfahani kuulsad sillad. Imaami väljaku võtsime ette kohe
esimese päeva saabumisõhtul, et nautida selle sära õhtuses erivalguses. Väljak on
tõeliselt muljetavaldavate mõõtmetega ning loetakse veel tänagi maailma üheks
suurimaks linna keskplatsiks. Järgmisese päeva mahutasime väljakul asuvate
mošeede ja šahhi palee külastused. Šeik Lotfollahi mošeed peetakse üheks
ilusaimaks mošeeks. Kuna mošeel puuduvad minaretid ja sisehoov, siis arvatakse
et see ei olnudki üldse avalikuks kasutuseks, vaid kasutada ainult šahhi oma
õukonnale ja haaremile. Mošee on loodud 17. sajandi alguses või nagu siin on
kirjutatud - tuhat aastat peale Muhamedi palverännakut Mekast Medinasse (1602
AH). Oleme mitmel korral mõelnud, kui kaua moslemid jaksavad arvestada oma
ajalugu lähtuvalt kristlikust kalendrist. Siinkandis tundubki, et Kristuse
sünni järgi peetakse arvestust veel vaid turistidele suunatud ingliskeelsetes
materjalides.
Samale platsile jääb ka Imaami mošee ja Ali Qapu palee, üks uhkem ja
säravam kui teine. Kuigi Ali Qapu palees käisid ehitustööd, sai siin siiski hää
tunnetuse selle suursugususest väljakule eenduvalt ülikõrgete sammastega rõdult. Tekib ikka tõelise šahhi tunne.
Isfahanis asub ka Chehel Sotuni palee, mis tähendab tõlkes 40 sammast. Kuigi palee
esisel imekaunil ja uhkel kõrgete sihvakate sammastega verandal on vaid 20 sammast, siis on nimi tuletatud
peegelpildist, mida saab näha kompleksi sisenedes veranda ees oleva basseini
peegelduselt. Siin palee vasakul ja paremal küljel asub ka üks kuulsatest
Pärsia aedadest. Kohtasime neid lisaks ka Shirazis ja Yazdis, kuid kõige parema
mulje jättis hoopis Kashanis olev Fini aed. Pärsia aiad ulatuvad vanuselt
kuuendasse sajandisse ennem Kristust ning on loodud sümboliseerima paradiisi.
Aiad on jaotatud neljaks sektoriks, mis sümboliseerivad Zoroastria põhielemente
- taevast, maad, vett ja taimesid. Fini aias kõrguvad seedrid on kuni 500
aastased. Kõrbelises keskkonnas, kus vesi on väga piiratud ressurss on siin
seda külluses, kasutades ära looduslikke allikaid. Võib vaid ette kujutada,
millise meeletu kontrastina see paistis tuhandeid aastaid tagasi, kus keset kõrbe
laius järsku lopsakas aed vulisevate allikate ja kauniste jahedust pakkuvate
varjualustega. Tõeline Paradiis.
Karjuva vastandina Pärsia aedadele, on riigi tänane pealinn, Teheran, sõna
otseses mõttes lihtsalt kole linn - laialivalguv, kaootiline, saastatud õhuga
ja pidevates liiklusummikutes. Päeva
lõpuks on silmad vingugaasist kipitavad ja punased. Õnneks planeerisime siia
vaid ühe täispäeva ja see oli täiesti piisav, et läbi käia olulisemad kohad.
Külastasime Iraani Rahvusmuuseumi, Golestani paleed, lonkisime bazaaril ning
päeva lõpuks jõudsime ka vaibamuuseumi.
Iraani rahvusmuuseum jättis väga hea mulje, tõenäoliselt parim muuseum
Iraanis. Siit sai hea ülevaatliku pildi läbi võidukate impeeriumite kulgevast
Pärsia ajaloost. Kohe Rahvusmuuseumi kõrval asub teinegi muuseum - Iraani
islami perioodile pühendatud muuseum, kus oli hää ülevaade islami kunstist –
keraamikast, vaipadest, nikerdatud puitustest ja paljust muust eksootilisest.
Pole midagi öelda, islami kunst ja arhitektuur on tõeliselt võimas ja kaunis.
Viimaste Pahlavi dünastiasse kuuluvate šahhide eluasemetest saime
ülevaate Golestani palees ( tõlkes
lillede palee). Igati uhke elamine ning eriti muljetavaldav on
sillerdav-kiiskava peegelmosaiigiga kaetud kõrgete võlvlagedega vastuvõtu saal.
Veidi kitšilikuna küll tundus, aga kalliskivide aseainena ajasid need asja
kenasti ära.
Vaibamuuseumis on suurepärane ülevaade Iraani erinevate piirkondade
vaipadest.. See oli tõeline kingitus Aivele, kes on Pärsia vaipade huvilisena
seda valdkonda juba mitu aastat väga põhjalikult studeerinud. Nüüd oli siis
võimalik seda kõike ka oma silmaga koha peal kogeda. Pärsia vaipade maailm on
rikas – igal hõimul oma mustrid ja värvivalik. Rikkaliku värvigamma ja
huvitavate mustritega vaip on nomaadirahva identiteedi kandja. Vaipu
pärandatakse siin põlvest põlve ning nende abil jutustatakse legende ja lugusid.
Teheran oli koht, kus kõige enam ka kaasaegse Iraaniga kokku puutusime.
Vanemale põlvkonnale jaguneb aeg Iraanis kaheks – elu enne ja elu peale
revolutsiooni. Aasta 1979 tähistab siin 2600 aastase kuningavõimu lõppu ning
Iraani Islamivabariigi sündi. Sellest hetkest pole siin miski enam endine -
Iraani uueks teeks sai teokraatlik riik, mille valitsemine pidi lähtuma
šariaadist. Ning kõik need sammud mis ette võeti, kõlavad kõik nii tuttavalt,
nii tuttavalt. Astumine justkui isakeste Lenini ja Mao jalajälgedes, asenda
vaid sõna kommunism islamismiga. Hariduse islamiseerimiseks kutsuti ellu
Kultuurirevolutsioon, mille esimeseks sammuks oli ülikoolide sulgemine kaheks
aastaks, et õppekavad põhjalikult ümber kirjutada. Raadios ja televisioonis
lubati eetrisse vaid patriootlike ja religioosset muusikat. Naised pidid kandma
peakatteid. Alkoholi tarbimine keelati täielikult. Teisitimõtlejaid kiusati
taga või lihtsalt lasti maha. Kogu selle tegevuse laiem eesmärk oli loomulikult
revolutsioonipisiku levitamine ja kogu Moslemi maailma islamiseerimine. Õnneks
nii hulluks pole asi veel läinud, aga ajupesu on osaliselt juba oma töö teinud.
Vesteldes ühe kohaliku edumeelse iraanlasega, tõi ta ilmeka näite: Minu tütar
õpib kümnendas klassi, tunneb põhjalikult mošeede nimetusi Saudi Araabias,
Iraagis ja Iraanis, aga on vaevu kuulnud, mis asi on Persepolis. Sellest ja
paljust muust, mis puudutab Pärsia kunagist hiilgust, lihtsalt õpikutes ei
kirjutata.
Suure usujuhi ja islamivabariigi looja Ajatolla Khomeini pilte näeb
siin kõikjal ja palju. Nii palju, et ühel hetkel muutub see tapeediks ja seda
ei pane enam tähelegi. Ka uus Ajatolla Khamenei on ennast oskuslikult
co-brändinud ja ennast kõikjal Khomeini kõrvale asetanud.
Külastasime Ajatolla mausoleumi, mis jääb Teherani külje alla, teel
Kashani. Mausoleumi kompleks on mastaapne. Sissepääsu esine on täis
palverännuliste telke ning esimene mis silma torkab, on vere värvust
sümboliseerivate punast vett välja purskavate fontäänide lai rivi.
Ideena võib-olla jõuline, aga vaatepildina õõvastav.
Ajatolla Khomeini matused toimusid 1989 ning need kulmineerusid
suurimateks matusteks, mida maailma ajaloos peetud. Kokku osales sellel üle
kümne miljoni lohutamatu leinaja ning tegemist olevat olnud tõeliselt
kaootilise vaatepildiga. Surnuvankrit, mis püüdis liikuda kalmistu suunas,
peatati korduvalt rahvamasside poolt. Lõpuks haarati kirst kätele ja hakati
seda spontaanselt peade kohal edasi andma, kuni surnukeha lõpuks kirstust välja
veeres. Et sellest veel vähe poleks, leidus
fanaatilisi leinajaid, kes tormasid surnukeha juurde, et surilinast
endale reliikviaks tükke rebida. Matused õnnestusid lõpule viia alles teisel
katsel.
Kuigi fanatismi on palju, ei käi tegelik elu šariaadi seadustega alati
käsikäes. Hoolimata sellest, et ametlik statistika ütleb, et rõhuv enamus iraanlastest
on sügavusklikud, siis on ka väiteid, et tegelikkuses on vaevu vaid kümnendik
nö tõsiusklikud. Suhtumine lääne maailma, eriti Ameerikasse on kahetine –
ameerikalik elulaad ja tooted on ihaldusobjektiks, ameeriklased on toreda, aga
paha on vaid valitsus, kes Iraani ei mõista. Ühe huvitava asjana jäi
tänavapildis silma plaasterdatud ninadega naised ja mehed. Esimese hooga
arvasime, kas tõesti on tegemist nii ägedate kodutülidega, et paljudel ninad katki löödud, aga peagi
selgus, et Iraan on üks suurimaid nina plastikoperatsioonide tegijaid. Nii et
mitte ainult läänelik elustiil, vaid ka välimus on püüdluseks omaette.
Lõpetasime oma reisi Iraani-Iraagi piiri lähistel, et siit laevaga
edasi Kuveiti minna. Kuna aga vahepeal selgus, et laev vajab remontimist,
pidime oma plaani pisut ümber mängima ning siirdusime kõrval linna nimega
Abadan, kust siis juba lennukiga edasi sõita. Koha peal selgus, et Abadanis
asub üüratult suur eelmisel sajandil brittide poolt loodud nafta rafineerimise
tehas, mis veel ennem revolutsiooni oli maailma suurim. Tehas töötab veel
tänini ning seda tunnetab siin igal sammul nii lõhnas kui ka pildis. Kõige
kummalisem, mille peale ei oskakski tulla, oli tõsiasi, et tehas on
miljonilinna süda st kogu linn on ehitatud ümber tehase. Kujutage ette,
meeletult suured tuld ja suitsu purskavad korstnad ja selle ümber kaarduvad
elumajad. Alles siin saad aru, et asud riigis, mis on üks suurimaid nafta
tootjaid maailmas ja mis sellest ka väga olulisel määral sõltub.
Siinne Iraagi lähedus viis mõtted ka veel mitte väga
hilja lõppenud Iraani-Iraagi sõjani (1980-89). Või nagu kohalikud seda
nimetavad, Iraani-Araabia sõda. Keskmise eurooplase jaoks on Iraan Araabiamaa,
mida ta ju tegelikkuses ei ole. Ning ka keel mida siin räägitakse on farsi
keel, mitte araabia keel. Iraanlased saavad alati õigustatult väga pahaseks, kui keegi teisiti arvab. Vastasseis
iraanlaste ja araablaste vahel ulatub väga sügavale ajalukku, juba seitsmendasse
sajandisse, kui langes Sassaniidide impeerium, hävitati zoroastrism ning islam
tule ja mõõgaga sisse eksporditi. Sestap on Iraanlase jaoks kõige õigem moslem
vaid šiia moslem. Meie autojuhist lapsesuu ütles selle kohta oma konarlikus
inglise keeles väga ilmekalt: Šiiad on väga-väga rahuarmastav rahvas, aga vaata
sunniite – kargavad pommid käes agressiivselt ringi ja teevad aina bum-bum.